יום שני, 6 בפברואר 2012

אלימות ברשת 
קודם כל חשוב לי לומר כפי שגם מציינת החוקרת - אלימות היא אלימות -
המחקר מעורר  בי חשיבה בנושאים שונים -
על מקומנו כאנשי חינוך ועל המערכת כולה כאשר ילדים נחשפים לאלימות בכלל וברשת בפרט.אחד הממצאים מעיד כי מי שנוהג באלימות פנים אל פנים ינהג כך גם ברשת , הגבולות מטשטשים והגלישה של האלימות הפיזית לאלימות וירטואלית היא המדאיגה בין אם נטפל בילדים האלימים ובאלימות הרשתית או הפיזית שלהם. 
נקודה מעניינת נוספת היא - העובדה שהאלימות גוברת משום האנונימיות והזמינות שיש לרשת לעומת אלימות פנים אל פנים. ילדים מפחדים  לא רוצים שיזהו אותם עם האלימות וכמובן שלא רוצים להענש.  מהם דרכי המעקב והגילוי שיש בידנו למצוא את האלימים ולמצות איתם את הדין .
 מה מקומו החינוכי ומידת ההתערבות של בי"ס כאשר ישנה פגיעה ברשת?
מהם הכלים הטיפוליים שיש ברמת מחנך , ברמת בי"ס ובאופן מערכתי רחב יותר ?.
המחקר מתייחס לעדים לאלימות - וזהו דבר חדש ומעניין לכשלעצמו - העדים - הפסיבים השקופים או האקטיבים , הם יכולים להיות נקודת אחיזה טובה לטיפול באלימות מכל סוג ובמיוחד מזו שברשת. לשמור ולהזהר שילדים לא יגיעו למצב אובדני בגלל אלימות ברשת ולגלות שהיו כאלה שידעו , ראו שמעו.... ולא עשו דבר.
ולסיום - ברמת למידה אישית והוכחה נוספת - כי נוכחות מבוגרים ושמירה מפחיתה את האלימות - בדיוק כמו התורנים בחצר בהפסקות , אין ברירה אנחנו המבוגר האחראי ואנחנו צריכים להיות גם וכיום בעיקר ברשת.

תגובה 1:

  1. ראשית חשוב שמחנכים וההורים יהיו נוכחים במקומות שבהם חיים ילדיהם תלמידיהם אחרת אנו מדברים על הזנחה!!! שנית מן ההרצאה ומצגת עולות שאלות גם לגבי המיקוד ההשערות וניתוח הממצאים אך לדעתי הנושא - אלימות חייב להיות המוקד ופחות המרחב בה היא מתרחשת. לכן עלינו לשאול את עצמנו שאלות אחרות מאלה. האם אנו "נותנים" למתחנכים "כלים" במובן הרחב של המילה. קודם כל איך אנו מתמודדים עם האלימות שבתוכינו?(ולכל אחד יש את השד הקטן הזה בתוכו) איך מתמודדים מול אלימות כקורבן וגם כצופה? ומוקד הוא "ארגז הכלים" האישי של האדם ובמקרה של חינוך האחריות שחנו לפיתוח "ארגז הכלים" של התלמיד: איך להעשיר את רפרטואר ההתנהגויות והתגובות? במצבי שונים להם הוא נחשף: תחרות, התגרות, תסכול, כעס, פחד, לחץ וכיו'
    אם נכשיר את התלמיד לזאת (יהיה לו ארגז כלים מלא)פחות חשוב היכן הוא יפעל...

    השבמחק